Det koster vanligvis mellom 2-4 % av lønnen å ha yrkesskadeforsikring. Forsikringsselskapene vil ofte gi deg en rabatt dersom du har en gruppelivsforsikring, slik at du kan få begge forsikringene til en billigere pris.
Det er viktig å huske at yrkesskadeforsikringen ikke dekker alt. Dersom du blir skadet på jobb, vil forsikringen dekke utgifter til behandling og rehabiliteringspenger, men ikke utgifter til lønn under sykdom eller uførhet.
Er du usikker på hva en yrkesskadeforsikring koster for din individuelle situasjon, så må du kontakte et forsikringsselskap. Husk at de økonomiske betingelsene til en forsikring omhandler veldig mange individuelle faktorer. Nettopp derfor er det vanskelig å gi et direkte svar på kostnaden til en forsikring.
Hva er frivillig yrkesskadetrygd?
Frivillig yrkesskadetrygd er en ytelse fra folketrygden som kan utbetales til personer som har blitt skadet i arbeid. Ytelsen kan gis til arbeidstakere, selvstendig næringsdrivende og landbrukere.
Arbeidstakere får ytelsen hvis de blir rammet av en yrkessykdom, ulykke eller yrkesrelatert lidelser. Dette gjelder også for personer som jobber privat for et AS eller en bedrift i det offentlige Norge.
Hva er lovpålagt yrkesskadeforsikring?
Lovpålagt yrkesskadeforsikring er en forsikring som de fleste bedrifter i Norge er forpliktet til å ha. Den dekker ansatte mot ulykker og yrkesrelaterte sykdommer.
Det finnes imidlertid noen unntak. Bedrifter med færre enn ti ansatte, eller som driver med landbruk, skogbruk eller fiske, er ikke lovpålagt å ha yrkesskadeforsikring. Det samme gjelder bedrifter som driver med håndverk eller annen virksomhet som ikke er yrkesrelatert.
Husk at vi ikke er jurister. Dette kan være informasjon som er utdatert. Så hvis du ønsker å vite mer om lovpålagt yrkesskadeforsikring, så anbefaler vi at du tar kontakt med en jurist.
Hva er sosiale avgifter?
Sosiale avgifter er skatter som betales av personer for å få rett til å delta i samfunnet. Avgifter kan være pålagt for en rekke grunner, inkludert arbeid, pensjonssparing, trygdeytelser og helseforsikring.
Noen sosiale avgifter er en del av inntekten din, mens andre er betalt for å få tjenester som du trenger for å delta i samfunnet.
Hva inngår i lønnskostnader?
Lønnskostnader inngår blant annet i vederlag til arbeidstakere, pensjonsutgifter og lovpålagte skatter og avgifter.
Vederlag til arbeidstakere kan for eksempel være lønn, godtgjørelse for overtidsarbeid, bonuser, tilleggsbetaling for arbeid utenfor ordinær arbeidstid og feriepenger. Pensjonsutgiftene dekker blant annet innskudd til folketrygdens pensjonsordning, innskudd til privat pensjonsordning og utgifter til AFP.
Hva koster en ansatt utover lønn?
Det koster mye å ha en ansatt. Det er lønnen, bonuser, pensjonskostnader, sykefravær og utgifter til overtid som er de vanligste kostnadene ved å ha ansatte. I tillegg kommer kostnader knyttet til rekruttering og opplæring.
Lønnen utgjør selvsagt den største delen av disse kostnadene, men det er også viktig å huske på at det ikke nødvendigvis er lønnen alene som avgjør om det er lønnsomt å ansette en person. Pensjonskostnader og sykefravær kan også være svært kostbare, spesielt hvis man har ansatte med høy lønn.
Hva er inkludert i årslønn?
Årslønn inkluderer alle lønnsinntekter som en ansatt mottar i løpet av et år.
Dette kan være timelønner, overtid, provisjoner, bonuser og annen godtgjørelse. Lønnen vil også vanligvis omfatte arbeidsgiveravgift og folketrygdavgift.